Напередодні Верховна Рада не прийняла законопроєкт про вилучення з місцевих бюджетів податок на доходи фізичних осіб від зарплат військовослужбовців.
За проголосувало лише 223 депутата за необхідних 226. В кінцевому рахунку законопроект відправили на повторне друге читання.
В чому була ідея? Планувалося, що на період дії воєнного стану всі доходи від ПДФО з зарплат військових мали бути спрямовані до спецфонду держбюджету. За складним формулюванням криється проста річ – гроші місцевих громад центральна влада могла б безконтрольно витрачати.
Другим нюансом документу було те, що він набував би чинності не з нового бюджетного року, а одразу. Тож всі залишки коштів місцевих бюджетів від ПДФО центральна влада забрала би вже зараз.
І найголовніше, ці кошти йшли б не на Міністерство оборони, яке мало б їх витрачати на військові потреби.
Планувалося, що 50% цих коштів піде у розпорядження Міністерству з питань стратегічних галузей промисловості, а ще 50% чомусь до Держспецзв’язку.
Більше того. За наявною інформацією, навіть на рівні місцевих рад керівництво “Слуги народу” вимагало від своїх місцевих депутатів всіляко сприяти реалізації задуму залишення без грошей місцевих же громад. Навіть до регіональних осередків розсилалися директиви про те, як саме місцеві “слуги” мають сприяти передачі цих грошей у відання окремих представників центральної влади.
Що ж відбувається?
У перекладі людською мовою – гроші місцевих бюджетів мали б передати у відання актуальних фаворитів Банкової – відомствам Олександра Камишіна та Юрія Щиголя.
Камишін – свіжоспечений фаворит, який, судячи з усього, благополучно витіснив з небосхилу над ОП колись куратора “великого будівництва” Олександра Кубракова. ЗМІ писали про те, що у Міністерства відновлення, яке очолює Кубраков, фактично відібрали шалене фінансування на колись популярну тему післявоєнного відновлення України.
Крім того, що ця тема відверто втрачає актуальність навіть у поглядах наших західних союзників, які наголошують, що доречніше думати не про відновлення, а про війну, цікаво інше. Одним з найбільших вигодонабувачів перерозподілу цих коштів стало б відомство Камишіна. Якого, з певного часу, розглядають на всі топові посади, які звільняються в країні, і який є безумовним фаворитом ОП.
Держспецзв’язку – царина ще одного безумновного фаворита Банкової, міністра цифрової трансформації Михайла Федорова. І другу частину коштів місцевих громад мала отримати саме його вертикаль.
Ці дві “вертикалі у фаворі” мали б можливість розпоряджатися грошима місцевих бюджетів майже безконтрольно.
Чим пояснюються ці рухи, крім очевидного посилення нових/старих улюблених іграшок вищого керівництва держави?
За інсайдерською інформацією, пояснюються вони дещо складніше, ніж є на перший погляд.
Як відомо, нещодавно стратегічні союзники України під началом Вашингтону викатили вітчизняному керівництву перелік умов. Ці умови стосуються продовження не військової, а бюджетної підтримки України. Захід чітко розділяє питання фінансування постачання зброї й іншої суто військової підтримки, які є фактично безумовними, і питання підтримки української економіки.
Задля отримання останньої, на думку наших союзників, Україна має виконати низку умов. Вони були детально викладені у листі до уряду та координаційної ради донорів, про який ми детально писали. Там і збільшення штату НАБУ, і наглядові ради, і судова реформа, і всі інші корисні речі, яких Захід вимагає від Києва вже не перший рік.
Але поінформовані джерела зазначають, що у цього листа є закрита частина. В якій перераховуються корупційні схеми та відповідальні за них функціонери, яких варто було б прибрати з державного апарату, або хоча б істотно обмежити їхні апетити. І це також є умовою бюджетної підтримки України.
Вочевидь, виконання всіх цих вимог союзників вище керівництво держави вважає не дуже прийнятним.
А відтак необхідна страховка на випадок обмеження фінансування бюджету від західних союзників. Що її може надати?
Так, акумулювання якнайбільшої кількості грошей під контролем довірених фаворитів, які зможуть у ручному режимі заткнути бюджетні дірки, якщо Захід прикрутить допомогу.
Саме в цій площині і варто шукати відповідь на питання, чому у місцевої влади так наполегливо хочуть забрати її гроші. Подивимося, чи вийде.